Friday 28 March 2014

Herb lax

Sekiranya anda baru hendak bermula ambil supplemen atau hendak memulakan sesi pengurangan berat badan anda patut mulakan dengan proses detoksifikasi terlebih dahulu. Yang tidak patutnya ialah ramai yang mengambil supplemen tanpa detoks sistem tubuh terlebih dahulu lalu mereka tidak mendapat khasiat optimum daripada supplemen yang diambil.

Detoks adalah proses pembersihan usus di mana ‘kerak’ usus yang terdiri daripada toksin, lemak dan lendir dikeluarkan melalui pembuangan air besar. Selepas dinding usus kita bersih, barulah badan kita dapat menyerap nutrien pada tahap optimum.

Usus adalah bahagian terakhir dalam rantaian pemprosesan makanan, di mana SEMUA makanan yang kita makan akan diproses untuk mendapatkan nutrisi yang amat diperlukan tubuh badan kita.
Kekurangan serat dan air dalam makanan adalah punca utama terjadinya intestinal disorders (gangguan dalam sistem pencernaan – usus).
Usus kecil mudah untuk menyerap nutrisi.
Tekanan boleh memberi kesan kepada penyerapan nutrisi dan akan menyebabkan iritasi kepada usus kecil.
Usus besar boleh menyerap mineral dan air.
Apabila membran (lapisan dinding) usus besar tidak sihat, ia tidak boleh berasimilasi (melakukan proses pertukaran zat) dan menyerap mineral dan vitamin tidak kira berapa banyak makanan tambahan yang kita ambil.
Kesihatan tubuh badan kita terpelihara jika sistem usus kita berfungsi dengan baik.
Berikut ialah jadual tubuh membuang racun/ proses detoksifikasi:

1. Jam 21.00 – 23.00 malam hari adalah waktu pembuangan zat-zat yang tidak berguna/beracun di bahagian sistem antibodi. Sebaiknya waktu ini kita berada dalam keadaan rehat dan tenang tanpa melakukan sebarang pekerjaan.

2. Jam 23.00 – 01.00 dinihari berlakunya proses detoks di bahagian hati.

3. Jam 01.00 – 03.00 dinihari proses detoks dibahagian hempedu pula.

4. Jam 03.00 – 05.00 dinihari berlaku detoks di bahagian paru-paru, sebab itu akan terjadi batuk selama pada tempoh ini kerana proses detoks telah sampai ke bahagian saluran pernafasan, maka tidak perlu minum ubat batuk agar proses detoks dapat berlaku secara semulajadi.

5. Jam 05.00 – 07.00 detoks di bahagian usus besar. Waktu ini WAJIB ke tandas dan usah ditahan-tahan! Jika tidak toksin atau racun akan berkumpul di dalam tubuh kita dan boleh mendatangkan mudarat.

6. Jam 07.00 – 09.00 pagi adalah waktu penyerapan gizi makanan bagi usus kecil maka disarankan kita mengambil sarapan pagi pada tempoh waktu ini.

Apabila direnungkan semula, Allah sudah mengaturkan fitrah hidup manusia itu dengan amat sempurna sekali. Pada waktu siang untuk bekerja dan waktu malam adalah waktu untuk tubuh kita berehat dan membuang racun. Cara hidup moden pada masa kini seperti mula tidur pada waktu dinihari, mengambil makanan pada lewat malam dan syif kerja malam berjaga dan siang pula tidur sedikit sebanyak sebenarnya memberikan mudarat kepada tubuh badan manusia yang fitrahnya tidak seperti itu.

Produk Shaklee yang saya syorkan bagi membantu proses detoks sistem tubuh anda ialah HERB-LAX.

HERB-LAX dapat membantu anda mencuci usus dan menyingkirkan toksin di dalam badan. HERB-LAX juga membantu anda untuk detoks dengan cara yang lebih sihat dan semulajadi kerana HERB-LAX mengandungi gabungan 9 herba termasuklah daun senna yang secara tradisional sejak beribu tahun digunakan sebagai julap semulajadi. HERB-LAX menggalakkan tindakan pembersihan yang lembut bagi membantu proses semulajadi tubuh badan. Bersihkan usus kita daripada ‘kerak’ yang boleh membawa banyak penyakit!

Perunding Vitamin Anda : Sofia Yunus
Shaklee ID [ No : 1075941 ] SMS / Whatsapp : 016-553 0206

Jika anda rasa info ini berguna, anda bolehla share atau like page ni ya..

Shafreen Vita Shoppe

No comments:

Post a Comment